nuffnang ads

Sunday 21 September 2014

FriENDs TrIp To LanGKAwi - Day 2

30/8/2014 - 1/9/2014

Hari ke2..Masing2 bersiap2 pg itu untuk aktiviti seterusnya..namun ada masalah yg melanda di pagi2 hari..tayar kereta avanza yg kami sewa pancit sebelah..hmmm..aduan dh d buat pada company kereta sejak mlm semalam tp kami diminta bertahan dgn pam saja tayar n guna..sementara para2 lelaki menguruskan hal kereta, aku n wife Helmi keluar mencari sarapan di sekitar rest house / pantai Cenang..bg mengurangkan stress n mengurangkan lapar..aahaha..nasi lemak daun pisang & roti canai jadi pilihan utk sarapan pg tu..tapau n bw blk ke rest house..

X lama kemudian wakil dari company kereta pun sampai dgn membawa kereta gantian iaitu serena..ha alhamdulillah..maka aktiviti pg ni boleh diteruskan..

Mangrove Tour
Dari Pantai Cenang ke Jeti Tanjung Rhu, perjalanan yg dirasakan agak jauh..Kami telah booking tour  ni sejak dr awl lg..maka sesampai di jeti bot sudah bersedia..perjalanan bermula dgn menyusuri laluan yg di kiri kanannya pokok bakau..bot perlahan di 1 kawasan..beberapa burung helang berterbangan mencari mknn..pemandu bot menekan minyak agar kipas berputar laju dan membuatkan air berkocak..ini dilakukan untuk menarik perhatian burung2 helang..makin lama makin byk burung helang yg ada disekitar bot kami..wuhuuu..

Perjalanan diteruskan..di sepanjang perjalanan menyusuri hutan bakau tu, ada byk monyet2 sedang duduk di dahan2 pokok bakau..ada juga yg mencari ketam2 kecik sbg makanan..tp awas, jika monyet ternampak makanan di bot anda, ia mungkin akan melompat ke dlm bot anda..hati2 ya..

Kemudian kami melalui Gua Buaya..dinamakan Gua Buaya kerana ada 1 bongkah batu yg menyerupai kepala buaya di situ..ooo gitu ke?...

Kemudian perjalanan diteruskan ke Gua Kelawar..Bayaran masuk dikenakan..tp murah aje..klu nak sewa lampu suluh pun boleh..melangkah masuk ke dlm gua, bau najis kelawar menusuk deria bau kami..hihihi..mmg byk kelawar bergantungan di siling gua..terdapat juga batu stalaktit dan stalagmit..

Selesai di Gua Kelawar kami meneruskan perjalanan ke kolam ikan / fish farm..hehe..ada petugas di fish farm yg akan menerangkan jenis2 ikan yg terdapat di kolam mereka..ada ikan pari yg sgt besar, ikan buntal, anak yu dan mcm2 lg..setelah hbs penerangan, kami lunch di restoran yg ada di kolam ikan tersebut..ku ingatkan mkn kali ni dh termasuk dlm pakej..rupanya x..so order ala kadar ikut kemampuan aje la..kami order nasi putih 5 pinggan, tomyam campur semangkuk, sayur campur sepinggan, sotong goreng tepung sepinggan & air teh o limau 1 jug..nasib baik ms tu bw bekal roti canai yg dibeli pg td..hihi..ms tu ujan lebat..n selesai kami mkn ujan pun berhenti..total utk mkn lunch di situ is RM70.00..dh setel byr, kami pun pulang semula ke jeti..dr jeti, kami trs proceed ke stesen kereta kabel..

Kereta Kabel / Skycab Langkawi
Sesampai di stesen kereta kabel, hujan masih lebat..aku agak kereta kabel x beroperasi sbb ujan..tp kami tunggu juga dgn doa agar ujan berhenti n kereta kabel beroperasi..sementara tunggu ujan berenti p solat..ye, ujan berhenti..sampai aje di kaunter tiket org x rmi berbaris..fuhhh lega..tp rupanya org x rmi sbb operasi kereta kabel dihentikan sementara kerana terdapat mslh teknikal yg sedang diatasi..20 minit menunggu, akhirnya petugas kereta kabel mengumumkan kereta kabel kembali beroperasi & mslh teknikal berjaya diatasi..syukur..

Harga tiket telah naik..dewasa RM20 tp kena tunjukkan mykad utk dpt harga tersebut..terdapat tarikan terbaru di sini..iaitu Skydome..tayangan 3D..hehehe..best juga..ms kami  masuk, Skydome ni blm lg dirasmikan..kirenye kami ni tester lee.hehehe..

Naik kereta kabel kali ni ada plak prasaan takut mcm 1st time naik..hahaha..ntah kenapa..kami x keluar di 1st pit stop..kami trs naik ke 2nd pit stop..puncak stesen kereta kabel..tp bkn rezeki kami utk ke Skybridge..msh ditutup untuk kerja2 baik pulih..xpe..dh penah p Skybridge ms 1st time ke Langkawi..kami lepak2 di situ sambil snap photo & mkn aiskrim..dlm sejam, kami pun amik skycab turun..alhamdulillah selamat sampai di bawah..

Laksa Power, Lapangan Terbang Langkawi
Lps berjaya menaiki kereta kabel kami trs p ke gerai2 laksa yg ada di tepi airport Langkawi..kami mkn laksa di gerai laksa power..air cendol..komen utk laksa, ermmm biasa2 je rasanya..laksa yg kali ni x pedas mcm dulu..x sepower ms 1st time aku dtg dulu..

Haji Ismail Group
Dr airport Langkawi, kami terus ke Pekan Kuah..nak p Haji Ismail Group..masing2 nak beli kuali ajaib..hihi..terdapat beberapa cawangan Haji Ismail Group di Pekan Kuah..x kisah la mana cawangan kan..Aku borong coklat, kain  batik & periuk ajaib brand Haji Ismail Group..tu pun sbb mak yg pesan suh beli..ok done..

Jam 8 kami smpi di rest house..mandi2 rest2..

Pekan Cenang
Mlm terakhir ni br nak p jln2 di sekitar pekan Cenang..tp kuar dr rest house pun dh lmbt..maka byk kedai dh tutup..sekadar jalan2 nak cari souvenir fridge magnet..plan nak minum chatime tp pearl milk tea dh hbs..maka cancel..dinner mlm tu hanya burger..aku mmg target cuma nak mkn burger..lps dpt beli burger kami pun blk ke rest house..aku mkn burger then trs tdoo..hahaha...penat

1. wahhh berjalan ke langkawi ... kite suka tu pi mangrove tour tu .. besh

2. Kalau jenjalan satu group yg sama kepala macam ini memang seronoklah..

Dpt link dari blog wahida kawan lama yg dah 20 tahun terpisah tu..:)