nuffnang ads

Wednesday 7 September 2016

~BetULkaN YanG BIasa~BiASakAN yANg BETuL~

Seorang ibu sedang menyanyikan anaknya

"Si fulan anak soleh, si fulan anak bijak, si fulan anak berani, si fulan anak baik......."
Si ibu ditegur seseorang agar tidak berkata begitu kerana menurut orang tua2 anak itu akan jadi sebaliknya
Si ibu bertegas "kata2 itu kan doa, lebih2 lagi setelah menjadi ibu, doa seorang ibu tiada hijabnya"

Setiap kata2 yang kita sering tuturkan adalah doa.

Contoh kata2 yang baik:-
1. Untuk Allah "aku yakin Allah akan selesaikan masalah kita"..
2. Untuk diri sendiri "aku nak belajar di mekah"..
3. Untuk anak2 "bijak anak mummy ni"..
4. Untuk suami/isteri "awak ni pandai memasak"..
5. Untuk majikan "majikan aku tu adil orangnya"..
6. Untuk sahabat "sahabat aku seorang yang rajin mencari ilmu"..
etc

Contoh kata2 yang tidak baik:-
1. Untuk diri sendiri "taknaklah, aku tak pandai"..
cukuplah 1 contoh kata2 tidak baik sebagai contoh. Ada banyak tp perhatikan la sendiri

*Jaga tutur kata
*Sentiasa menutur kata2 yang baik2
*Sentiasa memohon kepada Allah agar dilindungi
*Jauhi berkata yang tidak baik

Jom betulkan yang biasa & biasakan yang betul!!



No comments:

Post a Comment