nuffnang ads

Wednesday 18 November 2015

Wishlist Keteringinan

Assalamualaikum semua..

Ahahaha..tgh kemaruk update blog..

Merujuk kpd tajuk diatas yg lebih spesifik merujuk kpd jenis2 makanan..mcm2 juga la yg aku nak sepanjang 5 bln mengandung ni...antaranya:-

1. Mihun sup utara - senang dpt n dh dpt mkn..alhamdulillah

2. Kuih tepung torak - x brapa senang dpt..dok tanya2 kat kwn2 group wassap & telegram..dpt info dr kwn telegram..dh dpt..beli kat pekan Sabak Bernam, depan kedai buku india..ada 1 pakcik ni jual kuih2 ptg..semua kuih 5 ketul rm2..


gambar dr google
3. Buah jambu susu - yg ni agak payah tp alhamdulillah dpt..kena tunggu musim n dh x byk org ada tanam pokok ni..dpt beli kat pasar mlm kg suami..sepinggan rm2..walau buahnya kecik2, x besar yg berjus tp tetap syukur..cuma suami x bg mkn cicah kicap bercili..terpaksa rela mkn dgn garam + gula..redha, yg penting dh dpt merasa mkn..




4. Buah jambu bola/jambu keling - ni pun sama mcm jambu susu, kena tunggu musim br ada..bgtau mak, mak tanya2kan kwn dia..alhamdulillah ada..1st dpt ms p umah kenduri jiran, x ranum lg pun buahnya, tp dh blh mkn, dok la gigih petik skit..x malu tau..org mkn kenduri, kita sibuk nak mkn jambu bola ni..pastu ptg hr yg sama, kwn mak bg seplastik kecik.alhamdulillah..aku asik tringin je buah ni..kali ni aku senyap2 x bgtau suami, aku mkn cicah cili kicap..p la jln mana2 mata mesti melilau tgk kot2 ada rejeki pokok org tgh berbuah..dpt juga kat kg suami, aku paksa suami p umah org yg ada tu..memalu suami mintakan..kali ni aku tanya mak mertua blh x mkn cicah cili kicap, mak mertua bg greenlight..uh suamiku..ekekee..dh blk kg aku pun sama, aku merengek nak buah ni..suami x layan, aku merajuk..skali lg aku paksa suami mintakan kat area kg aku ni ha..memalu dia mintakan..terima kasih suamiku..dia ckp lps ni, p minta sendiri..yelah2 dh xnak minta lg..ekekeke

gambar dr google
5. Buah Pelam Kuini - yg ni pun kena tunggu musim..dpt la 2 biji dr makcik aku..buahnya x brapa elok tp syukur dpt..aku mkn mlm2..ms nak tido, perut rs x sedap, memulas..de rs nak buang air besar tp bila p toilet xmo plak membuang..dr kul 11 smpi dekat kul 1 pagi, 3 kali aku try membuang..last2 haaaa..hambik..mcm air paip kuarnya..lps dr kejadian tu, suami trs x bg mkn..even nmpk kat econsave, mmg dh amik plastik nak beli, suami tetap x bg..smpi skrg pun klu aku minta, dia tetap x bg..x puas lg nak buah ni...tp suami xnak aku sakit perut mcm hr tu..uhuhuhu

6. Ketam - yg ni mudah je dpt..tunggu bulan mengambang penuh, haa time tu blh la berduyun2 beli ketam..tp aku dh 5 bln ngandung br mkn ketam..saje..


7. Cendawan busut - kami org jawa panggil ia as 'jamur'..yg ni bkn tringin mkn..tp tringin nak tgk & cabut..kat area tanah arwah embah, kat sekitar umah tinggalan embah ni ada kdg2 tumbuh..tp bkn slalu la..ada rejeki ada la jumpa..bg yg expert, blh tahu dgn bau yg dtg dr cendawan ni..paling best ms cabut jamur ni dr tanah..slalu usaha agar akarnya x patah ms d cabut..lps dh puas cabut, siang pula jamur ni utk msk..tp xtvt siang jamur x seseronok mencabutnya..



gambar dr google
8. Ambuyat - yg ni food org belah2 Borneo sana..aku minta partner aku belikan tepungnya iaitu tepung sagu..tp mslhnya kami x reti caner nak masak tepung tu..yg aku penah experience yg tepung serbuk, kena bancuh dgn air panas n kacau smpi tepung jd likat...then mkn dgn sambal ikan bilis + belacan + air limau kasturi + bawang...sedapppp..tp yg aku dpt ni tepung yg basah..katanya kena cuci dulu pastu amik pati tepung sagu ni n kacau dgn air panas..smpi skrg x terbuat..n tepungnya pun dh x elok..




9. Sotong Celup Tepung Pok Nong - jauh nak dpt..Ganu sana..yg ni blm dpt..dok rengek2 kat suami pun blm ada jawapan positif..xpe, sy teruskan berdoa..walaupun byk dh kat pasar2 mlm org jual sotong celup tepung tp disebabkan aku mengenal sotong celup tepung dr gerai Pok Nong Ganu, maka aku xde ghairah nak try yg lain..dr pengalaman berebut sotong ke gunting sotong ke suasana mkn tepi pantai sukar dilupakan..aku ada 2 entry psl mkn sotong celup tepung Pok Nong ni..

10. Awi's Yellow House - ahahaha..ni xde kena mengena dgn food yg aku tringin mkn..tp keteringinan aku bermalam kat chalet en.Awi ni..n mengandung bkn sbb utama aku nak ke chalet ni..tp mmg tiap tahun aku nak p chalet ni..suasana tenang & design chalet ni yg buat aku rindu nak jejak lg ke chalet ni..aku penah stay kat chalet keciknya, penah juga merasa stay kat chalet besarnya..kedua2nya mmg best..atas sungai..ada jeti kecik, depan jeti ada kapal layar..mmg mcm heaven la..entry psl chalet ni pun aku ada masukkan juga..


cukup2 la crite 10 dulu keteringinan aku ni ha..klu nak diteruskan panjang berjela2 la jwbnya..ntah kan cukup ntah kan tidak nombor2 untuk aku senaraikan semua keteringinan aku ni..nnti jd nafsu semata-mata..setan suka manusia bernafsu berlebihan ni..sekian, wasalam..ehehe

1 comment:

  1. Assalam. Saya cari jambu keling,kat mana nak cari ya? Saya nak beli sbb istri ngidam. Pls call saya 0163398810 syauqi

    ReplyDelete