nuffnang ads

Sunday 10 January 2016

BerFIkiR TEntaNG PemanDU2 di TanahaiRKU

Assalamualaikum..

hihi..byk no kot masa aku nak pk2 hal mcm tajuk kat atas tu..
Tp benarkan?..Pemandu di Malaysia ni suka:-

1. Potong barisan ms que kat tol or traffic lite;
2. Xnak bg signal utk masuk simpang or memotong;
3. Xnak bagi laluan bila pemandu lain bg signal nak masuk lorong;
4. X suka dihon;
5. Kat T junction, pemandu yg nak masuk kanan kena bg laluan pd pemandu yg nak kuar ke kanan sbb dorang ni suka2 menonong..hrp2 faham situasi yg aku try gambokan ni;
6. Pemandu motor or basikal memandu menongkah arus;
7. Stay kat fast lane tp pandu slow;
8. Pemandu bas/lori dan sewaktu dgnnya suka cucuk2 kereta kat 2nd lane..mementang bas/lori tu beso, klu brani sgt, p la pandu kat fast lane drpd sibuk cucuk2 kereta.

Biasanya aku pk hal ni ms memandu, tgk karenah/perangai2 pemandu lain..nak kata aku ni baik, in sha Allah semua yg aku senaraikan tu sekali sekala je aku wat..kekeke

Aku juga slalu pk, caner nak tangani mslh ni..adakah perlu diadakan revision dan ujian utk pemandu2 Malaysia tiap 5 tahun skali agar sentiasa memandu dgn berhemah?..atau org2 asing yg nak dtg Malaysia perlu diwajibkan amik kursus memandu agar faham dgn undang2 jalanraya di Malaysia?..

Erm...semoga kesedaran terbit dlm hati sanubari pemandu2 di Malaysia ni ye..in sha Allah pandu cermat jiwa selamat

No comments:

Post a Comment